Se også min blog med 700 vegetaropskrifter på lue-vegetarmad.blogspot.dk her

tirsdag den 3. marts 2015

Karry Dhal med blomkål, ananas og nødder

Meget lækker Dhal, som er en linseret lavet på de orange linser. 
Denne ret er meget tæt på at være den jeg holder mest af. Inspiration har jeg fået på en indisk restaurant, der ligger i nærheden af hvor jeg bor. Hvor jeg de gange jeg har været der, efter at have smagt en linseret med frugt og nødder hos dem - har forsøgt at lave noget lignende - og det blev denne lækre Dhal.
Til 3 - 4 personer alt efter tilbehør

1 løg, hakket
4 fed hvidløg, hakket
Karry Dhal med mango chutney
1-2 spsk. frisk revet ingefær
2 spsk. olie
2 store spsk. karrypasta -jeg brugte en rød thailandske curry pasta
½ tsk. gurkemeje
½ tsk. karry
7 dl. kogende vand
1 spsk grøntsags boullion
2½ dl tørre orange linser
1 stort blomkål i buketter eller ½ blomkål og ½  broccoli i buketter,
30 g. Hasselnødder
100 g. Ananas i små trekanter eller tørrede abrikoser skåret i tykke strimler
salt
Tilbehør: Mango chutny  og  kogte ris

Sauter løg, hvidløg og ingefær i olien, indtil de er bløde, ca. 3 minutter. 
Tilsæt karry pasta, gurkemeje og karry, og rør  i  1 minut. 
Tilsæt bouillon og vand og pisk det sammen med løg blandingen.

Skyl linserne i en sigte og kom linserne i karrysuppen, og lad det simre i 20 minutter. 
Tilsæt mere vand undervejs så retten ikke koger tør.  
Tilsæt nødder, blomkål og ananas stykker. 
Lad det hele simre i 10 minutter. 
Smag til med salt. 
Server retten varm sammen med Mango chutney og kogte ris. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar