Se også min blog med 700 vegetaropskrifter på lue-vegetarmad.blogspot.dk her

mandag den 21. juli 2014

Stikkelsbær Is

I dag handler det bare om at få nok vand at drikke 
- sikke en varm dag.....
Jeg får lyst til at køle mig ned - og det er jeg jo nok ikke den eneste der har lyst til, og
jeg tænker i IS ;-)
- men helst ikke is med en masse sukker... 
og jeg fik nogle modne nyplukkede stikkelsbær af en god veninde i går - de måtte prøves, det er jo bær.
- så her er opskriften på en lækker cremet stikkelsbær is.
1 - 2 portioner

2 frosne bananer uden skræl
2½ dl. modne stikkelsbær 
lidt vanille.

Jeg har altid frosne bananer i fryseren uden skræl - for så kan jeg lave lækre hurtige desserter.
Jeg bruger modne bananer, jeg skræller og hakker derefter hver banan i 6-8 stykker, kommer dem i frysepose, og så i fryseren i mindst 4 timer - eller mange dage. 
Jeg hakker bananerne, for så er de nemmere at blende frosne.

Her har jeg brugt stikkelsbær, som jeg har klippet stilk og blomst af med en saks og lige skyllet. 
Bananerne tager jeg ud af fryseren, og alt efter hvor stærk en blender du har, kan du vælge at blende bananer og stikkelsbær med det samme, eller lige lade bananerne ligge, så de er let optøede efter 10 minutter. 
Stikkelsbær og banan blendes, og smages til med lidt vanille.
Så har du en soft is 
- Vil du have is du kan kugle op, skal is massen lige i fryseren igen i en time.
Her har jeg pyntet med stikkelsbær.

Tips: 
Du kan fryse de modne stikkelsbær når stilk og blomst er klippet af - de smager også godt som is - da de er søde i sig selv 
- sæt dem på en grillpind, inde du kommer dem i fryseren, og server dem frosne. 
De smager godt - god "sodavandsis" ;-) 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar