Se også min blog med 700 vegetaropskrifter på lue-vegetarmad.blogspot.dk her

søndag den 22. juni 2014

Motion med glæde og lethed!

Jeg er tæt på de 60 år, bliver det her om 1½ uge... ;-)

Jeg har været sagsbehandler i lang tid. At være sagsbehandler er for det meste at sidde stille i 7- 8 timer hver arbejdsdag, og når jeg er kommet hjem om aftenen, har jeg været for brugt i sindet og for træt til at kunne gøre noget særligt - det blev til en cykeltur indimellem på min motionscykel, imens jeg så tv, og en sjældent gang en gåtur. Så den daglige motion jeg fik, var ved at sætte min bil et andet sted, end der hvor min arbejdsplads lå, og så gå frem og tilbage - men det var højst ½ km væk.

Nu skulle det være anderledes...
Jeg ville ikke kun være tres, trind og tussegammel - alle de unge og yngre syntes jeg er gammel ;-) og tussegammel er vi, når vi er energiforladte ...Jeg har selv altid syntes, at dem der var 15 år ældre end mig, var gamle og sådan bliver det ved med at være... men det er jo en anden historie ;-)
Jeg ville have mere energi - for fortsatte det sådan, som det var indtil for nyligt, blev det jo kun værre, og blodtrykket var stigende, også selvom jeg fik blodtryksmedicin.... så kunne det godt være, at jeg også bliver 70 år, men ikke med høj livskvalitet og glæde.

Jeg startede for alvor op 1 juni, da jeg har en måned fri, så jeg kan satse helt på den nye livsstil med motion.
Nu har jeg gået i 22 dage og derfor skriver jeg om det nu - for efter 21 dage er det vi laver blevet en vane - noget vi gør, og der ville jeg hen, før end jeg begyndet at skrive om det.

I starten gik og småløb jeg et par minutter ind imellem - men det tog for meget af min energi at løbe -min krop brokkede sig for meget. Jeg blev alt for træt, og det var på ingen måde nemt og glædesfyldt, men svært næsten uoverkommeligt - og gå / løbe turene blev korte. Det var min krop ikke klar til...
Jeg har sat mig for, at resten af mit liv skal være fyldt med lethed og glæde så meget som muligt! 
Så min motion skal også være glædesfyldt, og ikke svær eller med meget modstand.
Det opnår jeg bedst ved at lytte til og mærke min krop....så jeg går - hellere gå end at der ikke sker noget ;-) 

Jeg har gået hver dag, undtaget to gange hvor jeg den ene gang havde gået for langt, så jeg næsten ikke kunne røre mig dagen efter, og den anden dag havde jeg feber. 
Ført handlede det bare om at komme igang med at gå. De sidste 2 uger har jeg målt ruten, og øget strækningen med ½ km, når jeg kunne mærke, at det var min krop parat til. Jeg er oppe på at gå 8 km nu i dag.

Udstyr: Jeg lærte hurtigt at have gode gå sko, der er beregnet til at gå og løbe i -for mig. En god støttende sports bh og trusser der sidder tæt, så de holder mave og min livmoder på plads, så jeg ikke bliver træt over lænden. 
At have så ret ryg som muligt, når jeg går, så jeg ikke bukker forover, ligesom jeg øvede mig på, da jeg i begyndelsen småløb, da jeg ser det at gå, bare er en langsom måde at løbe på.  
Jeg er øm i musklerne efter gåturene - men det er fint, så længe jeg bare er øm, går jeg videre. Får jeg svie i nogle af mine muskler, hvad der er sket en gang - holdt jeg en pause en enkelt aften, hvor jeg smurte med salve - Voltaren.


Jeg er allerede nu skrumpet en tøjstørrelse, mit blodtryk er næsten normalt og så flot, at jeg overvejer snart at trappe medicinen ud -men det skal jeg lige snakke med læge om først. 
Når jeg nogen dage er blevet ekstra træt, har jeg sovet - det pivilegie har jeg jo haft, ved at jeg har denne måned fri til bare at lytte efter, hvordan min krop har det.
Jeg er fyldt med energi, og glæder mig hver dag, til jeg skal gå!

- og så laver jeg derudover hver dag lækkert sundt grønt mad :-)

- opskrifterne kan du også se her på bloggen....


Ingen kommentarer:

Send en kommentar