Se også min blog med 700 vegetaropskrifter på lue-vegetarmad.blogspot.dk her

fredag den 6. juni 2014

Grøn Livsstil og Økologi!


For mig er det det mest naturlige valg og den højeste selvkærlighed og luksus, jeg kan give mig selv og mine nærmeste.

Det her handler ikke om at være 100% et eller andet. 
Det handler om at have den bevidsthed, at gøre det så godt det er muligt! 

Det er allerede meget vigtige skridt, og meget bedre end at være en ubevidst forbruger  -  der ikke har taget stilling og er uden mening.
 


Økologi: 
Henviser til råvarernes oprindelse, altså den dyrkningsmetode, der bruges til at fremstille de produkter, som vi spiser, drikker, tager på kroppen som tøj, eller smører os ind i via cremer.  Ved dyrkning af økologiske planter, må der  ikke anvendes pesticider, biocider og fungicider -  så ved at købe økologisk er vi med til at forbedre jordkvaliteten, beskytte drikkevand og støtte miljøet.

Kan jeg få økologiske produkter - er det dem jeg vælger.                 
Især dem jeg bruger hver dag eller næsten hver dag, så som brød, mel, gryn, frugt, grøntsager, te, kaffe, andre drikke og mejeriprodukter.

  
Jeg vil også give min  hud noget ”sundt” at spise
Jeg tænker det ind i hverdagen med hvilke hudplejeprodukter jeg bruger... cremer, deodoranter osv.....Det er også vigtigt, for det vi smører på huden, kan ses ½ time efter i vores urin, hvis den bliver testet. Huden er vores 3. lunge og er kroppens største organ, og beskytter kroppen mod påvirkninger udefra, men optager også stoffer og fører dem ind i kroppen. 
Når vi anvender skønheds produkter lavet af forskellige syntetisk producerede kemikalier, vil nogle af disse kemikalier havne i vores egen eller vores børns krop.                                     
De økologiske produkter skåner også miljøet, da de råvarer der bruges, dyrkes mere skånsom for naturen. De fleste producenter af økologisk hudpleje ser også på miljøet og bæredygtighed i alle led i produktionen.


Kosmetik:  
Her findes der ikke en dansk eller europæisk lovgivning for brugen af ordet naturlig eller økologisk , så det ER svært at gennemskue, hvor naturligt eller økologisk et skønheds produkt reelt er. 
Der findes flere certificerings muligheder, og der arbejdes på at nå til enighed om en fælles. Certificerede produkter lever op til en række fastsatte kriterier. Her er meget få produkter, der indeholder 100% økologiske ingredienser. Olier og vandfri salver kan være, men f.eks. creme, lotion og shampoo indeholder vand, og vand kan ikke kaldes økologisk. Det samme gør sig gældende med hensyn til mineraler, så make-up mærker, der anvender mineraler, er oftest ikke klassificeret som økologiske, selvom de er baseret på naturlige ingredienser.

Frisør
Så vælger jeg altid en økologisk frisør.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar